Zezwolenie na zbieranie odpadów (SR-16)
Karta informacyjna nr SR-16. Data karty: luty 2025 r.
Opis sprawy
Prowadzenie zbierania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia. Zezwolenie na zbieranie odpadów wydaje, w drodze decyzji, organ właściwy ze względu na miejsce zbierania odpadów. Starosta jest organem właściwym do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów w przypadkach innych niż:
- dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko,
- dla instalacji komunalnych,
- do wydania zezwolenia na zbieranie odpadów, w przypadku gdy maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów magazynowanych w okresie roku przekracza 3000 Mg,
- na terenach zamkniętych,
- prowadzenie w tym samym miejscu przedsięwzięć, z których co najmniej jedno należy do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, wymagających wydania zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów.
Kogo dotyczy
Posiadacza odpadów, który zamierza prowadzić działalność w zakresie zbierania odpadów.
Wymagane dokumenty
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach wniosek zawiera:
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) i numer REGON posiadacza odpadów, o ile został nadany;
- wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania (w przypadku gdy określenie rodzajów odpadów jest niewystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska, właściwy organ może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów);
- oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
- wskazanie:
- miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
- maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,
- największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
- całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
- szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;
- przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
- oznaczenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów;
- opis czynności podejmowanych w ramach monitorowania i kontroli działalności objętej zezwoleniem;
- opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;
- proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a;
- informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
Stosownie do zapisów art. 41 ust. 6a ustawy o odpadach organ właściwy wydaje zezwolenie na zbieranie odpadów po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza, właściwych ze względu na miejsce prowadzenia zbierania odpadów.
Zezwolenie na zbieranie odpadów wydawane jest po przeprowadzeniu przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska z udziałem przedstawiciela właściwego organu, kontroli instalacji, obiektu budowlanego lub jego części, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełnienia wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska.
Zezwolenie na zbieranie odpadów wydawane jest po przeprowadzeniu przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej kontroli instalacji lub jej części, obiektu budowlanego lub jego części lub miejsc magazynowania odpadów, w których ma być prowadzone zbieranie odpadów, w zakresie spełniania wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej oraz w zakresie zgodności z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1, oraz w postanowieniu, o którym mowa w art. 42 ust. 4c.
W przypadku postanowienia wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska negatywnie opiniującego spełnienie wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska właściwy organ odmawia wydania zezwolenia na zbieranie odpadów (ustawa o odpadach dopuszcza wyjątek możliwości wydania zezwolenia na zbieranie odpadów mimo postanowienia wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska negatywnie opiniującego spełnienie wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska, jedynie w ściśle określonych okolicznościach).
W przypadku postanowienia komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej negatywnie opiniującego spełnienie wymagań określonych w przepisach dotyczących ochrony przeciwpożarowej lub zgodność z warunkami ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w operacie przeciwpożarowym, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1, oraz w postanowieniu, o którym mowa w art. 42 ust. 4c, właściwy organ odmawia wydania zezwolenia na zbieranie odpadów (ustawa o odpadach nie dopuszcza innego rozwiązania).
Formularze/Wnioski do pobrania
- Wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów (SR-16)
- Zgoda na przetwarzanie nr telefonu oraz adresu poczty elektronicznej (SR)
Opłaty
Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów: – 616,00 zł*
*Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej...
Jednostka/Osoba odpowiedzialna
Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Wieliczce.
Miejsce składania dokumentów
- Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
- Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
- Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
- na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP lub na adres e-Doręczenia: AE:PL-88471-63016-WHCUV-16 (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP)
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego do miesiąca od dnia złożenia wymaganych dokumentów, w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy
Warunkiem uzyskania klauzuli ostateczności decyzji jest brak odwołania w terminie przewidzianym do jego złożenia, tj. 14 dni od daty doręczenia decyzji...
Uwagi i dodatkowe informacje
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia...
- Składając podanie w formie elektronicznej, można skorzystać z przykładowego formularza zamieszczonego w karcie sprawy.
- Przesyłając dokumenty do Starostwa Powiatowego w Wieliczce na adres skrytki ePUAP lub eDoręczenia należy pamiętać o ich elektronicznym podpisaniu.