Zezwolenie na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców
Karta informacyjna nr SR - 27. Data karty: grudzień 2024
Opis sprawy
Hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców wymaga zezwolenia starosty właściwego ze względu na miejsce prowadzenia ich hodowli lub utrzymywania, wydawanego na wniosek osoby zamierzającej prowadzić taką hodowlę lub utrzymywać takiego psa.
Kogo dotyczy
Osoby zamierzające prowadzić hodowlę lub utrzymywać charty rasowe lub ich mieszańce. Starosta wydaje przedmiotowe zezwolenie wyłącznie w odniesieniu do miejsca prowadzenia hodowli lub utrzymywania chartów rasowych lub ich mieszańców.
Wymagane dokumenty
Wskazane jest, aby wniosek o wydanie zezwolenia na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców zawierał:
- imię, nazwisko i adres osoby zamierzającej prowadzić taką hodowlę lub utrzymywać takiego psa,
- miejsce prowadzenia takiej hodowli lub utrzymywania takiego psa,
- rasę psa,
- pochodzenie psa,
- datę urodzenia psa,
- płeć psa,
- umaszczenie psa,
- oznakowanie psa,
- nazwę i przydomek hodowlany psa,
- opis miejsca, warunków, w jakich przebywać będzie pies,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do posiadania psa,
- metrykę psa,
- potwierdzenie lekarza weterynarii o szczepieniu psa przeciw wściekliźnie,
- oświadczenie złożone przez wnioskodawcę, zgodnie z art. 75 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, zawierające pouczenie o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 oraz art. 272 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny za składanie fałszywych zeznań, że danemu psu/danym psom zapewnione są warunki i sposób hodowania oraz utrzymywania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie warunków i sposobu hodowania i utrzymywania chartów rasowych oraz ich mieszańców, miejsce i warunki utrzymywania wykluczają możliwość niekontrolowanego opuszczenia miejsca stałego pobytu psa/psów, zostały mu/im stworzone warunki bezpiecznego bytowania oraz że wnioskodawca nie będzie używał posiadanego psa/psów do celów łowieckich.
Formularze/wnioski do pobrania:
Pliki otworzą się w nowym oknie
Wniosek o wydanie zezwolenia na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców (druk SR-27). Oświadczenie, iż danemu psu zapewnione są warunki i sposób hodowania oraz utrzymywania określone w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie warunków i sposobu hodowania i utrzymywania chartów rasowych oraz ich mieszańców, miejsce i warunki utrzymywania wykluczają możliwość niekontrolowanego opuszczenia miejsca stałego pobytu psa, zostały mu stworzone warunki bezpiecznego bytowania oraz, że osoba zamierzająca prowadzić taką hodowlę lub utrzymywać takiego psa nie będzie używała posiadanego psa do celów łowieckich, jak również, że jest świadoma odpowiedzialności za nieprzestrzeganie zakazu polowania z chartami lub ich mieszańcami, określonego w art. 53 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (druk SR-27a). Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w postaci numeru telefonu oraz/lub adresu poczty elektronicznej (druk SR).
Opłaty
Opłata skarbowa za wydanie zezwolenia na hodowanie lub utrzymywanie chartów rasowych lub ich mieszańców – 82,00 zł*.
W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonać opłaty skarbowej w wysokości 17 zł i dołączyć dowód jej wniesienia do składanych dokumentów; wyjątek stanowią zwolnienia od opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, o których mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w tym jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, jeżeli pełnomocnictwa udziela podmiot wskazany w art. 7 pkt 1-5 ww. (m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe)*.
*Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty (złożenia wniosku). Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej, składający wniosek zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej, nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej. Dowód ten pozostawia się w aktach sprawy, z zastrzeżeniem sytuacji, gdy podmiot, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej, zażąda jego zwrotu (po uprzednim dokonaniu na jego odwrocie adnotacji określającej datę złożenia wniosku potwierdzonej podpisem osoby zamieszczającej adnotację, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego).
Należną opłatę skarbową uiszcza się na konto Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka w Małopolskim Banku Spółdzielczym w Wieliczce nr: 20 8619 0006 0010 0200 4705 0002, poprzez wpłatę:
- w kasie banku zlokalizowanego w budynku Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), w godz. 8:00 – 16:30 (poniedziałek), 8:00 – 15:00 (wtorek – piątek), lub
- przelewem, lub
- gotówką w kasie budynku Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, ul. Powstania Warszawskiego 1 (parter) w godz. 8:00 – 15:00 lub w kasie budynku Punktu Obsługi Mieszkańców, ul. Powstania Warszawskiego 18 w godz. 9:00 – 16:00, lub
- w kasie dowolnego banku.
Dokonując wpłaty należy podać właściwą adnotację.
Jednostka/osoba odpowiedzialna
Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Wieliczce
Miejsce składania dokumentów
- Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
- Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
- Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
- na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP lub na adres e-Doręczenia: AE:PL-88471-63016-WHCUV-16 (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP).
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego do miesiąca od dnia złożenia wymaganych dokumentów, w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy
Warunkiem uzyskania klauzuli ostateczności decyzji jest brak odwołania w terminie przewidzianym do jego złożenia, tj. 14 dni od daty doręczenia decyzji. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Pisemne odwołania należy składać:
- Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
- Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
- Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
- na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP lub na adres e-Doręczenia: AE:PL-88471-63016-WHCUV-16 (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP).
Uwagi i dodatkowe informacje
Składając podanie w formie elektronicznej, można skorzystać z przykładowego formularza zamieszczonego w karcie sprawy. Przesyłając do Starostwa Powiatowego w Wieliczce wniosek na adres skrytki ePUAP należy pamiętać o jego elektronicznym podpisaniu.