Potencjalne historyczne zanieczyszczenia powierzchni ziemi (SR-23)
Karta informacyjna nr SR-23. Data karty: luty 2025 r.
Opis sprawy
Realizując obowiązek wynikający z art. 101d ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, starosta dokonuje identyfikacji potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi.
Przez historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi rozumie się zanieczyszczenie powierzchni ziemi, które zaistniało przed dniem 30 kwietnia 2007 r. lub wynika z działalności, która została zakończona przed dniem 30 kwietnia 2007 r., a także szkodę w środowisku w powierzchni ziemi w rozumieniu art. 6 pkt 11 lit. c ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, która została spowodowana przez emisję lub zdarzenie, od którego upłynęło więcej niż 30 lat.
Rodzaje działalności mogących z dużym prawdopodobieństwem powodować historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, wraz ze wskazaniem przykładowych dla tych działalności zanieczyszczeń, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi.
Rejestr historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, które wystąpiły na terenie kraju, prowadzi Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
Na podstawie pozyskanych danych, starosta sporządza wykaz potencjalnych historycznych zanieczyszczeń powierzchni ziemi, który następnie aktualizuje raz na dwa lata. Wykaz oraz jego aktualizację starosta przekazuje Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Krakowie.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie, w drodze decyzji skierowanej do władającego powierzchnią ziemi, dokonuje do rejestru wpisu o potencjalnym historycznym zanieczyszczeniu powierzchni ziemi.
Władający powierzchnią ziemi, na której potwierdzone zostanie wystąpienie historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, jest obowiązany do przeprowadzenia remediacji (art. 101h ust. 1 ww. ustawy). W przypadku gdy władający powierzchnią ziemi wykaże, że historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi dokonane po dniu objęcia przez niego władania spowodował inny wskazany podmiot, zwany „innym sprawcą", obowiązek przeprowadzenia remediacji spoczywa na innym sprawcy (art. 101h ust 2 ww. ustawy).
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie aktualizuje i uzupełnia rejestr, dokonuje wykreślenia wpisu z rejestru oraz nadzoruje remediację, a w przypadkach, o których mowa w art. 101i ww. ustawy, prowadzi remediację historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi.
Kogo dotyczy
Zgodnie z art. 101e ust. 3 i 4 ustawy Prawo ochrony środowiska każdy, kto stwierdził potencjalne historyczne zanieczyszczenie powierzchni ziemi, może ten fakt zgłosić właściwemu staroście.
Wymagane dokumenty
Stosownie do art. 101e ust. 4 ustawy Prawo ochrony środowiska zgłoszenie potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi zawiera:
- imię i nazwisko albo nazwę podmiotu zgłaszającego oraz adres jego zamieszkania lub siedziby;
- wskazanie miejsca, w miarę możliwości poprzez podanie adresu lub numeru działki ewidencyjnej;
- informacje na temat czasu wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi, w tym, w miarę możliwości, dokumenty uprawdopodobniające, że zgłoszenie dotyczy historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi;
- opis stwierdzonej sytuacji wskazującej na występowanie potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi, dokumentację, która uprawdopodobni jej wystąpienie, w tym, w miarę możliwości, nazwy substancji powodujących ryzyko oraz wyniki badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami, wykonanych przez laboratorium, o którym mowa w art. 147a ust. 1 pkt 1 lub ust. 1a ww. ustawy.
Do ww. zgłoszeń, składanych w postaci elektronicznej dołącza się zeskanowane dokumenty lub dokumentację, o których mowa odpowiednio w pkt 3 i 4.
Formularze/Wnioski do pobrania
Pliki otworzą się w nowym oknie
- Zgłoszenie potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi (SR-23)
- Zgoda na przetwarzanie nr telefonu oraz adresu poczty elektronicznej (SR)
Opłaty
Za zgłoszenie potencjalnego historycznego zanieczyszczenia powierzchni ziemi nie pobiera się opłat skarbowych.
W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonać opłaty skarbowej w wysokości 17 zł i dołączyć dowód jej wniesienia do składanych dokumentów; wyjątek stanowią zwolnienia od opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, o których mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w tym jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, jeżeli pełnomocnictwa udziela podmiot wskazany w art. 7 pkt 1-5 ww. (m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe)
*Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty (złożenia wniosku). Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej składający wniosek zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej, nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej. Dowód ten pozostawia się w aktach sprawy, z zastrzeżeniem sytuacji gdy podmiot, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej zażąda jego zwrotu (po uprzednim dokonaniu na jego odwrocie adnotacji określającej datę złożenia wniosku potwierdzonej podpisem osoby zamieszczającej adnotację, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego).
Należną opłatę skarbową uiszcza się na konto Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka w Małopolskim Banku Spółdzielczym w Wieliczce nr: 20 8619 0006 0010 0200 4705 0002, poprzez wpłatę:
- w kasie banku zlokalizowanego w budynku Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), w godz. 7:45 – 16:45 (poniedziałek), 7:45 – 15:15 (wtorek – czwartek), 7:45 – 13:45 (piątek) lub
- przelewem, lub
- w kasie dowolnego banku.
Dokonując wpłaty należy podać właściwą adnotację.
Jednostka/osoba odpowiedzialna
Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Wieliczce
Miejsce składania dokumentów
- Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
- Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
- Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
- na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP lub na adres e-Doręczenia: AE:PL-88471-63016-WHCUV-16 (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP)
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego do miesiąca od dnia złożenia wymaganych dokumentów, w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy
Nie dotyczy
Uwagi i dodatkowe informacje
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
- Składając podanie w formie elektronicznej, można skorzystać z przykładowego formularza zamieszczonego w karcie sprawy.
- Przesyłając dokumenty do Starostwa Powiatowego w Wieliczce na adres skrytki ePUAP lub eDoręczenia należy pamiętać o ich elektronicznym podpisaniu.