Katalog spraw urzędowych

Wyrejestrowanie pojazdu (KT-4)

Karta informacyjna nr KT - 4. Data karty: 07-09-2022.

Opis sprawy

Procedury związane ze stałym wyrejestrowaniem pojazdu.

Wyrejestrowanie pojazdu na wniosek właściciela następuje w przypadku:
- przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,
- kradzieży pojazdu,
- wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę,
- zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą,
- udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności,
- przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.

Kogo dotyczy

Właściciela zarejestrowanego pojazdu

Wymagane dokumenty

W przypadku przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów:

  1. Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
  2. Zaświadczenie o demontażu pojazdu, albo równoważny dokumentu wydany w innym państwie (o którym mowa w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 roku o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji).
  3. Dowód rejestracyjny pojazdu.
  4. Aktualna polisa OC.
  5. Tablice rejestracyjne.

W przypadku przekazania niekompletnego pojazdu:

  1. Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
  2. Zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w ustawie o recyklingu pojazdów, lub równoważny dokument wydany w innym państwie.
  3. Dowód rejestracyjny.
  4. Aktualna polisa OC.
  5. Tablice rejestracyjne.

W przypadku kradzieży pojazdu:

  1. Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
  2. Dowód rejestracyjny pojazdu.
  3. Oświadczenie właściciela pojazdu złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań.
  4. Aktualna polisa OC.

W przypadku wywozu pojazdu z kraju:

  1. Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
  2. Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę.
  3. Stosowne oświadczenie, lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą.

W przypadku zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą:

  1. Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
  2. Dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą.
  3. Dowód rejestracyjny pojazdu.
  4. Aktualna polisa OC.
  5. Tablice rejestracyjne.

W przypadku trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu:

  1. Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
  2. Dokument potwierdzający trwałą i zupełna utratę posiadania pojazdu.
  3. Dowód rejestracyjny.
  4. Tablice rejestracyjne.
  5. Dowód uiszczenia opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości o porządku w gminach.

Potwierdzenie wniesienia stosownych opłat.

Dokument określający tożsamość właściciela.

Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę.

W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych - właściciel pojazdu składa stosowne oświadczenie.

Formularze/wnioski do pobrania

Plik otworzy się w nowym oknie.

Opłaty

Opłata skarbowa od wyrejestrowania na wniosek właściciela - 10 zł.

Opłata na rzecz gminy (w przypadku trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu) - zgodnie z brzmieniem rozporządzenia wykazanym poniżej.

Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w wysokości 17 zł. (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej)

Opłatę skarbową wnosi się na konto Urzędu Miasta i Gminy w Wieliczce: 20 8619 0006 0010 0200 4705 0002.

Jednostka/osoba odpowiedzialna

Wydział Komunikacji i Transportu

Miejsce składania dokumentów

Starostwo Powiatowe w Wieliczce, ul. Słowackiego 29

Termin załatwienia sprawy

Niezwłocznie, w sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego do 30 dni.

Tryb odwoławczy

Art. 127 § 1 i 2 i art. 129 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.- Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 572) odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Starosty Wielickiego, w terminie 14 dni od daty otrzymania.

Uwagi i dodatkowe informacje

Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
- odzyskanego po kradzieży
- zabytkowego
- mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji
- ciągnika i przyczepy rolniczej

Podstawa prawna

  • Art. 72, 73 , 74, 75 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz.U. z 2024r. poz. 1251).
  • Art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.-Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 572)
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 kwietnia 2002r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności (Dz.U. z 2002 r. Nr.44, poz. 419 z późn.zm.)
  • Art. 84 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych ( t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 621 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 z późn. zm.)

Kontakt

e-mail: komunikacja@powiatwielicki.pl
Telefon: 12 39 99 702
Fax: 12 39 99 715