Wyrejestrowanie pojazdu (KT-4)
Karta informacyjna nr KT - 4. Data karty: 07-09-2022.
Opis sprawy
Procedury związane ze stałym wyrejestrowaniem pojazdu.
Wyrejestrowanie pojazdu na wniosek właściciela następuje w przypadku:
- przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu, albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,
- kradzieży pojazdu,
- wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę,
- zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą,
- udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności,
- przekazania niekompletnego pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu, lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o przyjęciu niekompletnego pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie.
Kogo dotyczy
Właściciela zarejestrowanego pojazdu
Wymagane dokumenty
W przypadku przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów:
- Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- Zaświadczenie o demontażu pojazdu, albo równoważny dokumentu wydany w innym państwie (o którym mowa w ustawie z dnia 20 stycznia 2005 roku o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji).
- Dowód rejestracyjny pojazdu.
- Aktualna polisa OC.
- Tablice rejestracyjne.
W przypadku przekazania niekompletnego pojazdu:
- Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- Zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, o którym mowa w ustawie o recyklingu pojazdów, lub równoważny dokument wydany w innym państwie.
- Dowód rejestracyjny.
- Aktualna polisa OC.
- Tablice rejestracyjne.
W przypadku kradzieży pojazdu:
- Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- Dowód rejestracyjny pojazdu.
- Oświadczenie właściciela pojazdu złożone pod odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań.
- Aktualna polisa OC.
W przypadku wywozu pojazdu z kraju:
- Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- Dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę.
- Stosowne oświadczenie, lub kopię dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą.
W przypadku zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą:
- Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- Dokument potwierdzający zniszczenie (kasację) pojazdu za granicą.
- Dowód rejestracyjny pojazdu.
- Aktualna polisa OC.
- Tablice rejestracyjne.
W przypadku trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu:
- Wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu
- Dokument potwierdzający trwałą i zupełna utratę posiadania pojazdu.
- Dowód rejestracyjny.
- Tablice rejestracyjne.
- Dowód uiszczenia opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości o porządku w gminach.
Potwierdzenie wniesienia stosownych opłat.
Dokument określający tożsamość właściciela.
Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę.
W przypadku utraty dowodu rejestracyjnego, tablic rejestracyjnych - właściciel pojazdu składa stosowne oświadczenie.
Formularze/wnioski do pobrania
Plik otworzy się w nowym oknie.
Opłaty
Opłata skarbowa od wyrejestrowania na wniosek właściciela - 10 zł.
Opłata na rzecz gminy (w przypadku trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu) - zgodnie z brzmieniem rozporządzenia wykazanym poniżej.
Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w wysokości 17 zł. (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej)
Opłatę skarbową wnosi się na konto Urzędu Miasta i Gminy w Wieliczce: 20 8619 0006 0010 0200 4705 0002.
Jednostka/osoba odpowiedzialna
Wydział Komunikacji i Transportu
Miejsce składania dokumentów
Starostwo Powiatowe w Wieliczce, ul. Słowackiego 29
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie, w sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego do 30 dni.
Tryb odwoławczy
Art. 127 § 1 i 2 i art. 129 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.- Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 572) odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Starosty Wielickiego, w terminie 14 dni od daty otrzymania.
Uwagi i dodatkowe informacje
Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:
- odzyskanego po kradzieży
- zabytkowego
- mającego co najmniej 25 lat, którego model nie jest produkowany od lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji
- ciągnika i przyczepy rolniczej
Podstawa prawna
- Art. 72, 73 , 74, 75 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz.U. z 2024r. poz. 1251).
- Art.104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.-Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 572)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 3 kwietnia 2002r. w sprawie wysokości opłaty będącej warunkiem wyrejestrowania pojazdu w przypadku udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności (Dz.U. z 2002 r. Nr.44, poz. 419 z późn.zm.)
- Art. 84 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych ( t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 621 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 z późn. zm.)
Kontakt
e-mail: komunikacja@powiatwielicki.pl
Telefon: 12 39 99 702
Fax: 12 39 99 715