Zezwolenie na usunięcie drzew i krzewów (SR-19)
Karta informacyjna nr SR-19. Data karty: luty 2025 r.
Opis sprawy
Usunięcie drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości będącej własnością gminy może nastąpić po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez starostę na wniosek:
- posiadacza nieruchomości - za zgodą właściciela tej nieruchomości,
- właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, zwanej dalej „Kodeksem cywilnym" - jeżeli drzewo lub krzew zagrażają funkcjonowaniu tych urządzeń.
Kogo dotyczy
Starosta wydaje przedmiotowe zezwolenie wyłącznie w odniesieniu do nieruchomości będących własnością gminy, z wyjątkiem nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym innego podmiotu lub gdy zezwolenie dotyczy usunięcia drzewa lub krzewu z terenu nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków.
Wymagane dokumenty
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu zawiera:
- imię, nazwisko i adres albo nazwę i siedzibę posiadacza i właściciela nieruchomości albo właściciela urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
- oświadczenie o posiadanym tytule prawnym władania nieruchomością albo oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego;
- zgodę właściciela nieruchomości, jeżeli jest wymagana, lub oświadczenie /oświadczenie wyłącznie w przypadku spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot mieszkaniowych/ o udostępnieniu informacji, o której mowa w art. 83 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody*;
- nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
- obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm, a w przypadku gdy na tej wysokości drzewo:
- posiada kilka pni - obwód każdego z tych pni,
- nie posiada pnia - obwód pnia bezpośrednio poniżej korony drzewa;
- wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
- miejsce, przyczynę, termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu, oraz wskazanie czy usunięcie wynika z celu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- rysunek, mapę albo wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu w przypadku realizacji inwestycji, dla której jest on wymagany zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane - określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości;
- projekt planu:
- nasadzeń zastępczych, rozumianych jako posadzenie drzew lub krzewów, w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub o powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów, stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska lub
- przesadzenia drzewa lub krzewu
- jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
- decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
- zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15, jeżeli zostało wydane.
* Zgodnie z art. 83 ust. 4 stawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody spółdzielnia mieszkaniowa informuje, w sposób zwyczajowo przyjęty, członków spółdzielni, właścicieli budynków lub lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, a zarząd wspólnoty mieszkaniowej - członków wspólnoty, o zamiarze złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, wyznaczając co najmniej 30-dniowy termin na zgłaszanie uwag. Wniosek może być złożony nie później niż w terminie 12 miesięcy od upływu terminu na zgłaszanie uwag.
Formularze/Wnioski do pobrania
Pliki otworzą się w nowym oknie
- Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew (SR-19a)
- Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie krzewów (SR-19b)
- Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów (SR-19c)
- Formularz wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu (SR-19d)
- Oświadczenie o posiadanym prawie własności (SR-19e)
- Oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń (SR-17f)
- Oświadczenie o udostępnieniu informacji (SR-19g)
- Zgoda na przetwarzanie nr telefonu oraz adresu poczty elektronicznej (SR)
Opłaty
Opłata skarbowa:
- Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu jest zwolnione z opłat skarbowych.
- W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonać opłaty skarbowej w wysokości 17 zł i dołączyć dowód jej wniesienia do składanych dokumentów; wyjątek stanowią zwolnienia od opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, o których mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w tym jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, jeżeli pełnomocnictwa udziela podmiot wskazany w art. 7 pkt 1-5 ww. (m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe)*
*Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty (złożenia wniosku). Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej składający wniosek zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej, nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej. Dowód ten pozostawia się w aktach sprawy, z zastrzeżeniem sytuacji gdy podmiot, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej zażąda jego zwrotu (po uprzednim dokonaniu na jego odwrocie adnotacji określającej datę złożenia wniosku potwierdzonej podpisem osoby zamieszczającej adnotację, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego).
Należną opłatę skarbową uiszcza się na konto Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka w Małopolskim Banku Spółdzielczym w Wieliczce nr: 20 8619 0006 0010 0200 4705 0002, poprzez wpłatę:
- w kasie banku zlokalizowanego w budynku Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), w godz. 7:45 – 16:45 (poniedziałek), 7:45 – 15:15 (wtorek – czwartek), 7:45 – 13:45 (piątek) lub
- przelewem, lub
- w kasie dowolnego banku.
Dokonując wpłaty należy podać właściwą adnotację.
Jednostka/osoba odpowiedzialna
Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Wieliczce
Miejsce składania dokumentów
- Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
- Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
- Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
- na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP lub na adres e-Doręczenia: AE:PL-88471-63016-WHCUV-16 (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP)
Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego do miesiąca od dnia złożenia wymaganych dokumentów, w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Tryb odwoławczy
Warunkiem uzyskania klauzuli ostateczności decyzji jest brak odwołania w terminie przewidzianym do jego złożenia, tj. 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Pisemne odwołania należy składać:
- Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
- Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
- Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
- na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP lub na adres e-Doręczenia: AE:PL-88471-63016-WHCUV-16 (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP)
Uwagi i dodatkowe informacje
- W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
- Składając podanie w formie elektronicznej, można skorzystać z przykładowego formularza SR-19d Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu składany w formie dokumentu elektronicznego.
- Przesyłając dokumenty do Starostwa Powiatowego w Wieliczce na adres skrytki ePUAP lub eDoręczenia należy pamiętać o ich elektronicznym podpisaniu.