Katalog spraw urzędowych

Pozwolenie zintegrowane (SR-3)

Karta informacyjna SR-3. Data karty: grudzień 2024

Opis sprawy

Zgodnie z art. 201 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska pozwolenia zintegrowanego wymaga prowadzenie instalacji, której funkcjonowanie, ze względu na rodzaj i skalę prowadzonej w niej działalności, może powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości, z wyłączeniem instalacji lub ich części stosowanych wyłącznie do badania, rozwoju lub testowania nowych produktów lub procesów technologicznych. Starosta jest właściwy w sprawach określonych w art. 378 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, z wyłączeniem przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych oraz przedsięwzięć i zdarzeń, o których mowa w art. 378 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska.

Kogo dotyczy

Prowadzącego instalację wymienioną w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości.

Wymagane dokumenty

Stosownie do art. 208 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego spełnia wymagania określone dla wniosków o wydanie pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2-4 (tj. wniosku o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza – karta informacyjna SR-2, wniosku o wydanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów – karta informacyjna SR-14), wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi oraz, jeżeli wody powierzchniowe lub podziemne są pobierane wyłącznie na potrzeby instalacji – wniosku o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód.

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego zawiera także:

  1. informacje dotyczące instalacji wymagającej pozwolenia zintegrowanego o:
    • oddziaływaniu emisji na środowisko jako całość,
    • istniejącym lub możliwym oddziaływaniu transgranicznym na środowisko,
    • prognozowanej wielkości emisji hałasu wyznaczonej przez poziomy hałasu powodowanego poza zakładem na terenach sąsiednich oraz o akustycznym oddziaływaniu na rodzaje terenów, o których mowa w art. 113 ust. 2 pkt 1, a także o rozkładzie czasu pracy źródeł hałasu dla doby, wraz z przewidywanymi wariantami,
    • prognozowanej ilości, stanie i składzie ścieków przemysłowych, o ile ścieki nie będą wprowadzane do wód lub do ziemi,
    • prognozowanej ilości wykorzystywanej wody, o ile nie zachodzą warunki, o których mowa w art. 202 ust. 6,
    • proponowanych sposobach zapobiegania występowaniu i ograniczania skutków awarii, jeżeli nie dotyczy zakładów, o których mowa w art. 248 ust. 1,
    • spełnianiu wymagań, o których mowa w art. 207 ust. 1 i 1a;
  2. uzasadnienie dla proponowanej wielkości emisji w przypadku, o którym mowa w art. 204 ust. 2;
  3. opis wariantów środków zapobiegających powstawaniu zanieczyszczeń, o ile takie warianty istnieją;
  4. w przypadku gdy eksploatacja instalacji obejmuje wykorzystywanie, produkcję lub uwalnianie substancji powodującej ryzyko oraz występuje możliwość zanieczyszczenia gleby, ziemi lub wód gruntowych na terenie zakładu:
    • raport początkowy o stanie zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych tymi substancjami, zwany dalej "raportem początkowym",
    • opis stosowanych sposobów zapobiegania emisjom do gleby, ziemi i wód gruntowych,
    • propozycje dotyczące sposobu prowadzenia systematycznej oceny ryzyka zanieczyszczenia gleby, ziemi i wód gruntowych substancjami powodującymi ryzyko, które mogą znajdować się na terenie zakładu, w związku z eksploatacją instalacji albo sposobu i częstotliwości wykonywania badań zanieczyszczenia gleby i ziemi tymi substancjami oraz pomiarów zawartości tych substancji w wodach gruntowych, w tym pobierania próbek.
  5. Wymagania określone dla pozwoleń, o których mowa w art. 181 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy Prawo ochrony środowiska, pozwolenia wodnoprawnego na pobór wód oraz pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi.

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego

Wniosek o wydanie pozwolenia zintegrowanego składa się w postaci papierowej w jednym egzemplarzu.

Do wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dołącza się:

  1. dowód uiszczenia opłaty rejestracyjnej,
  2. zapis wniosku w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych,
  3. kopię programu zapobiegania awariom, o którym mowa w art. 251, lub kopię raportu o bezpieczeństwie, o którym mowa w art. 253, jeżeli były opracowane.

W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 6 ustawy Prawo ochrony środowiska, jeżeli prowadzący instalację ubiega się o uzyskanie pozwolenia zintegrowanego pomimo niedotrzymywania dopuszczalnych poziomów hałasu poza terenem zakładu, wniosek
o wydanie pozwolenia zintegrowanego zawiera dodatkowo informacje, że konieczne jest utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania i określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących budynków oraz sposobów korzystania z terenów; w tym przypadku nie jest wymagane sporządzenie przeglądu ekologicznego. Do wniosku, wówczas dołącza się także poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej z zaznaczonym przebiegiem granic obszaru, na którym jest konieczne utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania.

Formularze/wnioski do pobrania

Nie zamieszczono formularza wniosku ze względu, że wniosek jest dokumentacją.

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w postaci numeru telefonu oraz/lub adresu poczty elektronicznej (druk SR).

Opłaty

Opłata rejestracyjna:
Zgodnie z art. 210 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska warunkiem rozpatrzenia wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego jest wniesienie opłaty rejestracyjnej. Wysokość opłaty rejestracyjnej nie może być wyższa niż 12 000 zł. Opłatę rejestracyjną wnosi się również w przypadku zmiany pozwolenia zintegrowanego w związku z dokonaniem istotnych zmian w instalacji objętej tym pozwoleniem. Opłata ta wynosi 50% opłaty rejestracyjnej, która byłaby wymagana w przypadku wniosku o wydanie pozwolenia zintegrowanego dla tej instalacji.
Wysokość opłaty rejestracyjnej określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie wysokości opłat rejestracyjnych.

Należną opłatę rejestracyjną wnosi się na wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, ul. Konstruktorska 3a, 02-673 Warszawa
BGK III O/Warszawa 76 1130 1062 0000 0109 9520 0010.

Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia zintegrowanego

  1. w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z zastrzeżeniem pkt 2 – 2011 zł*;
  2. w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców – 506 zł*;
  3. pozostałe – 506 zł*.

W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonać opłaty skarbowej w wysokości 17 zł i dołączyć dowód jej wniesienia do składanych dokumentów; wyjątek stanowią zwolnienia od opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, o których mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w tym jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, jeżeli pełnomocnictwa udziela podmiot wskazany w art. 7 pkt 1-5 (m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe)*.

*Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty (złożenia wniosku). Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej składający wniosek zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej, nie później niż w ciągu 3 dni od powstania obowiązku. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej. Dowód ten pozostawia się w aktach sprawy, z zastrzeżeniem sytuacji gdy podmiot, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej, zażąda jego zwrotu (po uprzednim dokonaniu adnotacji określającej datę złożenia wniosku potwierdzonej podpisem, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego).

Opłaty – szczegóły wpłaty

  1. w kasie banku zlokalizowanego w budynku Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), w godz. 8:00 – 16:30 (poniedziałek), 8:00 – 15:00 (wtorek – piątek), lub
  2. przelewem, lub
  3. gotówką w kasie budynku Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, ul. Powstania Warszawskiego 1 (parter) w godz. 8:00 – 15:00 lub w kasie budynku Punktu Obsługi Mieszkańców, ul. Powstania Warszawskiego 18 w godz. 9:00 – 16:00, lub
  4. w kasie dowolnego banku.

Dokonując wpłaty należy podać właściwą adnotację.

Jednostka/osoba odpowiedzialna

Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Wieliczce.

Miejsce składania dokumentów

  1. Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
  2. Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
  3. Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
  4. na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP).

Termin załatwienia sprawy

Jeżeli pozwolenie ma objąć instalację po raz pierwszy lub ma objąć instalację po istotnej zmianie, wydanie pozwolenia zintegrowanego powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Tryb odwoławczy

Warunkiem uzyskania klauzuli ostateczności decyzji jest brak odwołania w terminie przewidzianym do jego złożenia, tj. 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Pisemne odwołania należy składać:

  1. Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
  2. Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
  3. Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
  4. na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP).

Uwagi i dodatkowe informacje

  1. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia. Nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
  2. Jeżeli dla planowanego przedsięwzięcia, stosownie do wymagań ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, do wniosku należy dołączyć taką decyzję.
  3. Przesyłając do Starostwa Powiatowego w Wieliczce wniosek na adres skrytki ePUAP należy pamiętać o jego elektronicznym podpisaniu.
  4. Wszelkie informacje dotyczące systemu pozwoleń zintegrowanych wraz z przepisami prawa oraz wyjaśnieniami Ministerstwa Klimatu i Środowiska, znajdują się na stronie http://www.ekoportal.gov.pl w zakładce "pozwolenie zintegrowane".