Katalog spraw urzędowych

Czasowe wycofanie pojazdów z ruchu (KT-5)

Karta informacyjna nr KT-5. Data karty: 06-05-2020.

Opis sprawy

Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu - dokonuje starosta właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu na wniosek właściciela

Kogo dotyczy

Właścicieli:
1. samochodów ciężarowych i przyczep o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t
2. ciągników samochodowych
3. pojazdów specjalnych
4. autobusów
5. samochodów osobowych w związku z koniecznością naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji:
a) w przypadkach o których mowa w art. 81 ust.11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6 (ustawy Prawo o Ruchu Drogowym),
b) w przypadku wystąpienia szkody istotnej.

Wymagane dokumenty

  1. Wypełniony wniosek.
  2. Złożenie do depozytu dowodu rejestracyjnego i tablic rejestracyjnych
  3. Potwierdzenie wniesienia stosownych opłat.
  4. Dokument określający tożsamość właściciela.
  5. Pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela dla osoby załatwiającej sprawę.

Formularze/wnioski do pobrania

Plik otworzy się w nowym oknie.

Opłaty

Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu na okres 2 miesięcy wynosi 80 zł. W przypadku wycofania pojazdu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
4zł – od 3 do 12 miesiąca,
2zł – od 13 do 24 miesiąca,
0,25 zł – od 25 do 48 miesiąca.

Opłatę wnosi się w kasie w Starostwie Powiatowym w Wieliczce, ul. Słowackiego 29 lub na konto: opłata komunikacyjna - 09 8619 0006 0010 0200 8370 0001.

Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w wysokości 17 zł. (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej). Opłatę skarbową wnosi się na konto Urzędu Miasta i Gminy w Wieliczce: 20 8619 0006 0010 0200 4705 0002.

Jednostka/osoba odpowiedzialna

Wydział Komunikacji i Transportu

Miejsce składania dokumentów

Starostwo Powiatowe w Wieliczce, ul. Słowackiego 29

Termin załatwienia sprawy

Niezwłocznie, w sprawach wymagających postępowania wyjaśniającego do 30 dni.

Tryb odwoławczy

Art. 127 § 1 i 2 i art. 129 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r.- Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024r. poz. 572) odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Starosty Wielickiego, w terminie 14 dni od daty otrzymania.

Uwagi i dodatkowe informacje

Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekroczyć 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.

Podstawa prawna

  • Art. 78 a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251).
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (Dz. U. z 2023 r. 87).
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 listopada 2024 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz.U. 2024r. poz. 1709)
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie szczegółowych czynności organów w sprawach związanych z dopuszczeniem pojazdu do ruchu oraz wzorów dokumentów w tych sprawach (Dz.U. 2022r. poz. 1849)
  • Art. 84 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (tj. Dz. U. z 2023r. poz.2500)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2023r. poz.2111)

Kontakt

e-mail: komunikacja@powiatwielicki.pl
Telefon: 12 39 99 702
Fax: 12 39 99 715