Katalog spraw urzędowych

Postępowanie kompensacyjne

Karta informacyjna nr SR - 25. Data karty: grudzień 2024.

Opis sprawy

Postępowanie kompensacyjne prowadzone jest w celu wydania pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza (karta informacyjna SR-2) dla nowo wybudowanej instalacji lub zmienionej w sposób istotny, lokalizowanej na obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości powietrza zgodnie z art. 225 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.

Kogo dotyczy

  • Prowadzącego instalację emitującą gazy lub pyły do powietrza
  • Podmiotu podejmującego realizację nowej instalacji
  • W postępowaniu kompensacyjnym uczestniczą prowadzący inne instalacje, którzy wyrazili zgodę na ograniczenie ilości wprowadzanych do powietrza gazów lub pyłów

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o przeprowadzenie postępowania kompensacyjnego
  2. Załączniki do wniosku:
    • wniosek o wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza przygotowany według karty informacyjnej SR-2,
    • zgoda uczestników postępowania (tj. prowadzących inne instalacje usytuowane na obszarze występowania przekroczeń standardów jakości powietrza) na dokonanie odpowiedniej redukcji ilości substancji wprowadzanej do powietrza, dla której standard jakości powietrza został przekroczony,
    • rozliczenie łącznej redukcji ilości substancji dotyczące wszystkich instalacji objętych postępowaniem kompensacyjnym
  3. Dowód uiszczenia należnej opłaty skarbowej.

Formularze/wnioski do pobrania

Nie dotyczy - wniosek jest dokumentacją

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza wydanego w wyniku przeprowadzenia postępowania kompensacyjnego:

  1. w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, z zastrzeż. pkt 2, 3016,50 zł*;
  2. w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podmioty prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie, mikro przedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców - 759 zł*;
  3. pozostałe - 759 zł*.

W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, dokonać opłaty skarbowej w wysokości 17 zł i dołączyć dowód jej wniesienia do składanych dokumentów; wyjątek stanowią zwolnienia od opłaty skarbowej za pełnomocnictwo, o których mowa w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, w tym jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, jeżeli pełnomocnictwa udziela podmiot wskazany w art. 7 pkt 1-5 ww. (m.in. jednostki samorządu terytorialnego, jednostki budżetowe)*.

*Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od dokonania czynności urzędowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o dokonanie czynności urzędowej. Opłatę skarbową wpłaca się z chwilą powstania obowiązku jej zapłaty (złożenia wniosku). Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej składający wniosek zobowiązany jest dołączyć dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej, nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty. Dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej. Dowód ten pozostawia się w aktach sprawy, z zastrzeżeniem sytuacji gdy podmiot, który dokonał zapłaty opłaty skarbowej zażąda jego zwrotu (po uprzednim dokonaniu na jego odwrocie adnotacji określającej datę złożenia wniosku potwierdzonej podpisem osoby zamieszczającej adnotację, z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego).

Należną opłatę skarbową uiszcza się na konto Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka w Małopolskim Banku Spółdzielczym w Wieliczce nr: 20 8619 0006 0010 0200 4705 0002, poprzez wpłatę:

  1. w kasie banku zlokalizowanego w budynku Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), w godz. 8:00 – 16:30 (poniedziałek), 8:00 – 15:00 (wtorek – piątek), lub
  2. przelewem, lub
  3. gotówką w kasie budynku Urzędu Miasta i Gminy Wieliczka, ul. Powstania Warszawskiego 1 (parter) w godz. 8:00 – 15:00 lub w kasie budynku Punktu Obsługi Mieszkańców, ul. Powstania Warszawskiego 18 w godz. 9:00 – 16:00, lub
  4. w kasie dowolnego banku.

Dokonując wpłaty należy podać właściwą adnotację.

Jednostka/osoba odpowiedzialna

Wydział Środowiska Starostwa Powiatowego w Wieliczce

Miejsce składania dokumentów

Wniosek składa się:

  1. Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter)
  2. Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2
  3. Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub
ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej
  4. na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP lub na adres e-Doręczenia: AE:PL-88471-63016-WHCUV-16 (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP)

Termin załatwienia sprawy

Zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego do miesiąca od dnia złożenia wymaganych dokumentów, w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Tryb odwoławczy

Warunkiem uzyskania klauzuli ostateczności decyzji jest brak odwołania w terminie przewidzianym do jego złożenia, tj. 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Od decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od daty jej otrzymania. Pisemne odwołania należy składać:

  1. Dziennik Podawczy Starostwa Powiatowego w Wieliczce przy ul. Słowackiego 29 (parter), lub
  2. Sekretariat Starostwa Powiatowego w Wieliczce, Rynek Górny 2, lub
  3. Starostwo Powiatowe w Wieliczce, 32-020 Wieliczka, Rynek Górny 2 lub ul. Słowackiego 29, dla dokumentów nadanych w placówce pocztowej, lub
  4. na adres elektronicznej skrytki podawczej ePUAP: /o03wq89ojp/SkrytkaESP (aby elektronicznie załatwić sprawę wymagany jest bezpieczny podpis lub Profil Zaufany ePUAP).

Uwagi i dodatkowe informacje

  1. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia. Nieuzupełnienie wniosku w terminie wskazanym w wezwaniu spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
  2. Stosownie do art. 229 ustawy Prawo ochrony środowiska:
    1. Pozwolenie na wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów z instalacji nowo zbudowanej lub zmienionej w sposób istotny jest wykonalne nie wcześniej niż od dnia, w którym decyzje, o których mowa w ust. 2, staną się ostateczne.
    2. Organ właściwy do wydania pozwolenia cofnie lub ograniczy bez odszkodowania pozwolenia na wprowadzanie do powietrza gazów lub pyłów z innych instalacji objętych postępowaniem kompensacyjnym w zakresie, w jakim uczestnicy postępowania wyrazili zgodę.
    3. Z chwilą gdy decyzje, o których mowa w ust. 2, staną się ostateczne, organ właściwy do wydania pozwolenia niezwłocznie informuje o tym wnioskodawcę.
    4. Jeżeli decyzja o pozwoleniu, wydana w wyniku postępowania kompensacyjnego, nie stanie się wykonalna w terminie dwóch lat od jej wydania, organ właściwy do wydania pozwolenia stwierdza jej wygaśnięcie.
  3. Jeśli jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.