11 grudnia, w Liceum Ogólnokształcące im. Jana Matejki w Wieliczce odbyła się debata pn. „CYFRYZACJA – LEPSZA SZKOŁA, LEPSZA EDUKACJA” dotycząca kompetencji cyfrowych w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat Wielicki. O problemach cyfryzacji rozmawiali dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice. W debacie uczestniczyła Ewa Ptasznik Wicestarosta Wielicki, Edyta Trojańska-Urbanik Członek Zarządu Powiatu Wielickiego oraz Radni Magdalena Kot, Jadwiga Skoczek i Henryk Gawor.
Debatę otworzyli Monika Szypuła, dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Wieliczce oraz Mariusz Maziarz kierownik Wydziału Edukacji, Sportu i Zdrowia.
Panie Magda Kreczko oraz Bożena Graboń trenerki z Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie wprowadziły uczestników w tematykę pilotażu, który jest realizowany w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2024, Priorytet FERS 01.00, działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.
W skład Powiatowego Zespołu Projektowego wchodzą:
- Monika Szypuła – Liceum Ogólnokształcące w Wieliczce
- Aneta Stanisz – Zespół Szkół w Gdowie
- Wojciech Korczak – Starostwo Powiatowe w Wieliczce
- Mariusz Maziarz – Starostwo Powiatowe w Wieliczce.
Rozgrzewką do debaty było przedstawienie stanu bazy komputerowej w szkołach oraz próba odpowiedzi na trzy pytania, które wystąpiły w diagnozie SELFIE.
Debata WORLD CAFE odbywała się przy pięciu stolikach w następujących tematach:
- Co mamy, ale tego nie chcemy - czyli z jakimi trudnościami mierzymy się korzystając z technologii cyfrowych?
- Czego nie mamy, ale tego potrzebujemy - co pomoże szkołom w rozwoju cyfryzacji?
- Dlaczego warto inwestować w rozwój kompetencji cyfrowych?
- Dokąd zmierzamy – czyli w jakie kompetencje cyfrowe należy wyposażyć absolwentów naszych szkół?
- Co mamy i nadal potrzebujemy – czyli jakie są mocne strony wielickiej oświaty w zakresie cyfryzacji?
Zebrany materiał posłuży do dalszych prac diagnostycznych i opracowania HDR - działań pozwalających zwiększyć kompetencje cyfrowe uczniów w Powiecie Wielickim.
Wartością dodaną debaty była możliwość wspólnego spotkania przedstawicieli uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektorów oraz samorządowców.
Fot. Marcin Ciebień