Wtorek 23 kwietnia, 2024 Imieniny: Ilona, Jerzy, Wojciech
Unia Europejska

Aktualności

07-06-2022

Projekt Erasmus+ w wielickim PCKZiU

Rok szkolny 2021/2022 to w PCKZiU w Wieliczce  kolejny rok aktywnej realizacji projektu Erasmus+ KA 202 "Technology and digital art together fighting for the environment" 2020-2022 , którego koordynatorem jest nauczycielka języka angielskiego zawodowego pani Beata Chla.

W przeciwieństwie do ubiegłego roku szkolnego, w którym wszystkie działania projektowe ze względu na pandemię i zdalne nauczanie odbywały sie online, w tym roku zostały zrealizowane wszystkie rzeczywiste mobilności projektu.

W projekcie  szkołami partnerskimi PCKZiU w Wieliczce są hiszpanie z  Institut Marianao w Sant Boi de Llobregat/Barcelona, włosi ze szkoły Mario Rigoni Stern w Bergamo i duńczycy ze szkoły Tekniske skole w Roskilde. Wszystkie szkoły to technika o specjalnościach związanych z tematem projektu, a więc informatyka, ekologia, rolnictwo, gastronomia.

W pierwszym roku projektu zrealizowano zadania online związane z interpretacją cyfrową  dzieł sztuki znanych artystów z poszczególnych krajów partnerskich. Naszym bohaterem był wszechstronny krakowski artysta okresu Młodej Polski , Stanisław Wyspiański, hiszpanie wybrali katalońskiego artystę Joana Miro, włosi Alessandro Aliori , a duńczycy Hansa Mortensena.

Uczniowie tworzyli własną interpretację obrazów artystów wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności  technologii cyfrowej, jak również z użyciem materiałów ekologicznych takich jak papier, drewno, warzywa.

W ramach działań online uczniowie  wspólnie pracowali na Twinspace, uczestniczyli w videokonferencjach, zorganizowali konkurs na logo projektu, quiz wiedzy o Wieliczce i Krakowie, zrobili slajdy poświecone sztuce i ekologii i kręcili video z własną interpretacją dzieł. Poza aspektem sztuki, realizowali zadania projektowe dotyczące zrównoważonej  ekologii, akcji kilometr 0 czyli użycia produktów pochodzących z obszarów produkcyjnych oddalonych maksymalnie 70 km od miejsca konsumpcji;  przygotowali  plakaty, a koordynator projektu w naszej szkole, pani Beata Chla zorganizowała videokonferencję szkoleniową dla koordynatorów szkół partnerskich na temat wykorzystania platformy eTwinning/Twinspace i cyberbezpieczeństwa.

 

W realizacji zadań projektowych wzięło udział 18 uczniów   z klas: IIT, IIITP, IIITG, IIIKP, IIIRG, IIIRP, IVT,  jak również uczniowie klasy IIIGP, IIG i IG, którzy zorganizowali warsztaty kulinarne i poczęstunek dla uczniów i nauczycieli w trakcie mobilnosci w naszej szkole.

W realizację projektu zostali zaangażowani nauczyciele różnych przedmiotów,(język angielski, informatyka, gastronomia, ekonomia i geografia), którzy brali udział w mobilnościach za granicą: panie   Beata Chla, Joanna Kaczor, Iwona Windak, Tomasz Gąsienica, Jarosław Słowiak, Agata Jakubiak, Lucyna Mazgaj, jak również nauczyciele współpracujący Iwona Brzęk i Mariusz Grzesiński. Warsztaty kulinarne z carvingu w owocach i warzywach, robienia pizzy i poczęstunek dla uczniów i nauczycieli wszystkich szkół partnerskich zostały zrealizowane przez  panie Monikę Czekirdę, Jolantę Salwińską i uczniów klas gastronomicznych, a zajęcia sportowe zorganizowała pani Monika Duda-Piecuch

Pieczę nad działaniami projektowymi sprawował dyrektor szkoły, pan Maciej Filiciak.

W jesieni 2021, my jako pierwsi z partnerów projektu gościliśmy nauczycieli w ramach mobilności roboczej na rozpoczęcie projektu (październik 2021) i ponownie tym razem nauczycieli i  uczniów (listopad 2021)

 Wszyscy uczestnicy na rozpoczęcie mobilności spotkali się w Kampusie Wielickim i po oficjalnym powitaniu przez Dyrektora Macieja Filiciaka przedstawili slajdy i filmiki projektowe a po oprowadzeniu po szkole, panoramicznie zwiedzili Wieliczkę i  przeszli do Kopalni Soli, którą wspólnie zwiedzili. Przewodnikiem po kopalni była pani Beata Chla, która naszych gości oprowadziła społecznie.

Jako że tematem przewodnim projektu jest sztuka, już w pierwszym dniu nie mogło zabraknąć mocnego akcentu artystycznego, czyli zwiedzenia wystawy w Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie. W kolejnym dniu  projektowym partnerom pokazaliśmy Fabrykę “Emalia” Oskara Schindlera; zwiedziliśmy  z przewodnikiem stare miasto w Krakowie , a w międzyczasie na Kazimierzu uczniowie podzieleni na mieszane międzynarodowe grupy zmierzyli się z rozmaitymi zadaniami w ramach gry miejskiej (treasure hunt). Następnego dnia uczestnicy wymiany wyjechali autokarem do Oświęcimia i odwiedzili byłe hitlerowskie obozy koncentracyjne Auschwitz i Birkenau. Nietrudno się domyślić, że wizyta w tych  miejscach wpisanych na listę dziedzictwa UNESCO  wywarła na wszystkich uczestnikach ogromne wrażenie.

Ostatni dzień upłynął pod znakiem integracyjnych, językowych gier i zabaw zorganizowanych w auli Kampusu Wielickiego, uczniowie mieli też okazję do podsumowania wizyty i zweryfikowania zdobytych informacji w quizie wiedzy o Krakowie i Wieliczce a Dyrektor Szkoły wręczył certyfikaty uczestnictwa w mobilności w Polsce. Pod okiem pani Moniki Dudy-Piecuch rozegraliśmy także międzynarodowy mecz siatkówki i koszykówki, a spotkanie ostatecznie zakończył wspólny posiłek, przygotowany przez uczniów Technikum Gastronomicznego; szczególne wrażenie zrobił tort szwarcwaldzki z logo projektu i flagami szkół partnerskich zrobiony przez panią Monikę Czekirdę. Ostatnim etapem mobilności  był filmik autorstwa ucznia Arkadiusza Kozaka z klasy IIIKP podsumowujący obie mobilności młodzieży i nauczycieli w naszej szkole.

Na kolejne spotkanie musieliśmy poczekać do marca 2022. Tym razem gościliśmy u naszych partnerów z Włoch. Szkoła w Bergamo specjalizuje sie w ekologii i uprawach winorośli, więc mieliśmy okazję zobaczyć przyszkolne szklarnie i grządki z uprawami ekologicznymi (kilometr 0) . Nasi partnerzy pokazali nam stare miasto w Bergamo Citta Alta a w kolejnych dniach zabrali nas  na wycieczki do pięknych miejsc w Lombardii. Mieliśmy niepowtarzalną możliwość zobaczenia fresku Leonarda da Vinci "Ostatnia wieczerza" w refektarzu kościoła Santa Maria delle Grazie w Mediolanie, zwiedzić wspaniałą mediolańską gotycką katedrę jak również pospacerować po ekskluzywnej , słynącej z najlepszej włoskiej mody Galerii Vittorio Emanuele II.

Kolejny dzień to piękna wycieczka nad alpejskie jezioro Como do słynnego Bellagio, luksusowego kurortu nad jeziorem, idealnego połączenia piękna natury i działalności człowieka.

Sylwia Swiader z IIT mówi" Erasmus+wspominam bardzo dobrze, był to intensywny tydzień pełen poznawania nowych wspaniałych ludzi kultury i miejsc.Niesamowita przygoda dzięki której nie tylko zwiedziłam piękne Włochy, ale też zyskałam znajomych z  innych krajów"
 

 

 

W kwietniu tego roku pojechaliśmy do duńskiej szkoły w Roskilde, specjalizującej się między innymi w tematyce agrarnej, stosującej ekologiczne maszyny na baterie słoneczne do swoich upraw i hodowli zwierząt. W ramach mobilności zwiedziliśmy muzeum Wikingów nad fjordem Roskilde i zabytkowe centrum miasta z katedrą, która jest mauzoleum duńskiej rodziny królewskiej, Muzeum Narodowe w Kopenhadze i zamek Rosenborg, a deszczowa pogoda nie zniechęciła uczniów do dotarcia do słynnej kopenhaskiej syrenki.

 

Jakub Janas z kl.IVT tak wspomina ten wyjazd:

„Wymiana z projektu "Technology and digital art together fighting for the environment" otworzyły dla mnie nowe możliwości. Dzięki projektowi Erasmus + dostałem szansę wyjechania na 5 dni do Danii, gdzie poznałem świetnych ludzi, zachęciło mnie to do nauki nowego języka, zobaczyłem wiele ciekawych miejsc, spróbowałem pysznych potraw charakterystycznych dla tego kraju oraz poznałem fragment kultury oraz to jak się tam żyje. Mocno zachęcam wszystkich do udziału w takich projektach, na pewno można dużo zyskać.”

Hubert Kasprzyk z IIITG mówi" Mam super wspomnienia.Zobaczyłem wiele pięknych i ciekawych rzeczy ,poznałem wspaniałych ludzi w Danii, z którymi do tej pory mam kontakt.Jestem wdzięczny za możliwość uczestniczenia w takim przedsiewzieciu jak to i namawiam każdego kto ma taką mozliwosć na wzięcia udziału w takim projekcie."

Agnieszka Kotarba z IIITP wspomina" Wymiana uczniowska z krajami Włochy, Hiszpania i Dania na pewno powiększyła moją wiedzę na temat kultury tych krajów.Jestem bardzo zadowolona i było to niesamowite doświadczenie.Uważam, ze najlepszą korzyścią z tego projektu są znajomości na lata z osobami z tych krajów".
Ostatnia mobilność młodzieży odbyła sie w maju tego roku do słonecznej Hiszpanii. Nasza szkoła partnerska z aglomeracji Barcelony specjalizuje sie między innymi w nauczaniu informatyki.

Jako ze stolica Katalonii to miasto Gaudiego, nie mogło zabraknąć zwiedzania kolonii Guell w Sant Boi de Llobregat, najsłynniejszej katedry miasta i dzieła życia Antonio Gaudiego -Sagrada Familia. Zwiedziliśmy również muzeum J.Miro, dzielnicę gotycką z przewodnikiem.

Kolejnego dnia wybraliśmy się do el Prat de Llobregat, w którym odwiedziliśmy schronisko i lecznicę dla morskich żółwi wyławianych z sieci w morzu śródziemnym. W ramach warsztatów dowiedzieliśmy sie wiele ciekawostek dotyczących żółwi morskich i mieliśmy możliwość zobaczyć te wielkie zwierzęta na żywo. Nie zabrakło też odpoczynku na słonecznej barcelońskiej plaży.

Piotr Tulski z kl. IIIRP opisuje pobyt w ramach projektu w następujący sposób:

„Wyjazd był bez wątpienia najlepszym doświadczeniem w tym roku, super ludzie, ciekawe miejsca, niezapomniane chwile. Jednocześnie był bardzo wymagający fizycznie. Nie wiem czy kiedykolwiek zrobiłem 40km w trzy dni. Warto było brać udział w tym projekcie i na pewno będę się zgłaszał do kolejnych edycji. Możliwość zobaczenia kościoła Sagrada Familia na żywo była czymś niezwykłym tym bardziej że wygląda na o wiele większy w rzeczywistości.”

W podobnie entuzjastycznym tonie projekt wspomina Sylwia Jędrzejek z kl. IIITG:

„Wcześniej brałam już udział w projektach Erasmus+, z których wyjeżdżałam m.in. do Rumunii, dlatego wiedziałam  jak to wygląda. Zawsze interesowałam się hiszpańską kulturą, co też pomogło mi się zdecydować na ten projekt. Cieszę się, że dzięki temu mogłam poznać Hiszpanię nieco bliżej. Najlepszym doświadczeniem było zawiązanie międzynarodowych przyjaźni. Zawsze będę miło wspominać nasze wspólne wyjścia, poznawanie tamtejszych obyczajów i mnóstwo śmiechu!

Aleksandra Tomana z IIITP pisze" Wymiana Erasmu+ do Hiszpanii była super doświadczeniem.Dzięki niej miałam okazję poznać wiele wspaniałych osób, ich zwyczaje, oraz przede wszystkim mogłam zobaczyć Barcelonę.Z kilkoma osobami z tamtąd mam kontakt do dziś.Dość szybko przełamaliśmy bariery i zaczęliśmy spędzać razem czas .Niesamowite wspomnienia i wspólnie przeżyte chwile na długo ze mną zostaną.Na pewno będę chciała przy następnej okazji ponownie wziać udział w projekcie Erasmus+ i mogę to polecić każdemu."

Kamila Przepolska z IIIRP "Projekt Erasmus+ był dla mnie niezapomnianą przygodą.Oprócz poznania nowych osób przełamalam również bariery językowe i zwiedziłam mnóstwo ciekawych miejsc.Odwiedzenie Hiszpanii było kiedyś moim małym marzeniem.Przeżyłam wspaniałe chwile z moimi znajomymi i na pewno będzie to jedno z lepszych doświadczen dla mnie w tym roku. Z chęcią wezmę udział w kolejnych edycjach projektów Erasmus+".

Martyna Swiderek:"wymiana w ramach projektu "Technology and digital art together fighting for the environment" do Hiszpanii pomoła mi przełamać bariery jezykowe.Poznałam wspaniałych ludzi, z którymi bez problemu porozumiewaliśmy się w j. angielskim.Zwiedziliśmy ciekawe miejsca i dowiedzieliśmy się dużo nowych rzceczy.Nie było czasu na nudę.Bardzo mi się podobała Barcelona, w której mogliśmy spędzić sporo czasu poznając miasto, ale także odpoczywać i integrować się z uczestnikami. Wszyscy byli bardzo mili i życzliwi. Wymiana to było dla mnie wspaniałe doświadczenie i chętnie wezmę udział w kolejnych projektach."


 Każda mobilność kończyła się pokazem slajdów i filmików przygotowanych przez uczniów, quizem wiedzy, wspólnymi zajęciami projektowymi na Twinspace i ewaluacją mobilności. Uczniowie naszej szkoły są autorami wspomnieniowych video : Arkadiusz Kozak IIIKP obie mobilności w Polsce, Agnieszka Kotarba IIITP i Maciej Krężelok IIIKP mobilności we Włoszech i w Danii , a Sylwia Jędrzejek IIITG i  mobilność w Hiszpanii.

 

Przed wyjazdami z młodzieżą do Włoch i do Hiszpanii zorganizowane zostały również robocze, przygotowawcze mobilności dla 2 nauczycieli.

Projekt kończy sie niebawem, młodzieży pozostaną cudowne wspomnienia i nadzieja na podtrzymanie nawiązanych przyjaźni, a nauczycielom kolejne cenne doświadczenie, świetne międzynarodowe relacje i ostatnie robocze spotkanie koordynatorów w Danii dotyczące raportu końcowego projektu. Przygoda pani koordynator Beaty Chla z projektami europejskimi i platformą eTwinning trwa już nieprzerwanie od 2012 roku, a w roku szkolnym 2022/2023 będzie ona realizować dwa kolejne projekty Erasmus+.

 

Ilość zdjęć w galerii: 6
Podziel się:
MENU