Czwartek 18 kwietnia, 2024 Imieniny: Alicja, Bogusława, Apoloniusz, Gościsława
Unia Europejska

Aktualności

28-05-2021

Uczniowie Techników w PCKZiU kończą w tym roku szkolnym realizację dwóch dużych projektów Erasmus +

Build a bridge between European nations // Emotional and entrepreneurial education in vocational training

Uczniowie Techników w PCKZiU kończą w tym roku szkolnym realizację dwóch dużych projektów Erasmus +, których koordynatorką jest pani Beata Chla, a które z racji pandemii musiały
w ostatnim etapie przerodzić się w spotkania i działania zdalne. Pierwszy z nich to Build a bridge between European nations (sektor Edukacja Szkolna Akcja 2 „Współpraca Szkół” – KA 229), drugi Emotional and entrepreneurial education in vocational training (sektor Kształcenie i szkolenia zawodowe Akcja 2 „Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk” - KA 202).

Warto z tej okazji pokrótce wspomnieć każde z tych przedsięwzięć, przy których współpracowali nauczyciele Iwona Brzęk, Iwona Windak, Joanna Kaczor, Tomasz Gąsienica i Mariusz Kowalski. Naszymi partnerami w projekcie Build a Bridge Between European Nations (koordynowanego przez szkołę IISS Archimede w Taranto we Włoszech) były szkoły: FORAVE z Lousado/Porto w Portugalii, IES Castelar z Badajoz w Hiszpanii oraz  CHSU Drujba z Sofii w Bułgarii. Odbyło się 5 mobilności projektowych:  3 wyjazdowe oraz - z racji pandemii - 2 zdalne.
I tak w listopadzie 2018 roku to my mieliśmy przyjemność być gospodarzami pierwszego międzynarodowego spotkania uczniów i nauczycieli, w czasie którego nie tylko pokazaliśmy najpiękniejsze miejsca i zabytki Wieliczki i Krakowa, ale i rozważaliśmy znaczenie tworzenia interkulturowych mostów łączących poszczególne narody i jednostki oraz szukaliśmy możliwych sposobów i dróg budujących takie relacje, a uczniowie m.in. współtworzyli teatr kreatywny, będący symbolicznym przedstawieniem przewodniego motywu projektu.
W naszych albumach są fotografie z jednego z najbardziej uroczych zakątków Europy czyli portugalskiego Porto, w którym polscy uczniowie i nauczyciele mieli okazję przebywać w marcu 2019 roku. Uczestniczyli tam m.in. w pokazie prezentacji "Mosty Historyczne" i w warsztatach budowania makiet mostów - symbolicznych ilustracji do zaproponowanych przez organizatorów opowiadań literackich oraz w konkursie fotograficznym “Mosty w Porto”, połączonym z wystawą uczniowskich prac. Portugalczycy przygotowali kalendarz najpiękniejszych mostów państw partnerskich na podstawie nadesłanych im propozycji.


Podczas trzeciej mobilności w Badajoz w Hiszpanii w październiku 2019 roku młodzież wzięła udział m.in. w prezentacjach ukazujących międzykulturowe więzi łączące poszczególnych partnerów, a także przedstawiających motyw mostu w literaturze i historii swoich krajów. Jako że problemy też mogą łączyć, nauczyciele rozmawiali o trudnym i ważnym problemie przemocy w szkole. Mieli ponadto okazję uczestniczyć w nagraniu programu radiowego i telewizyjnego na temat realizowanego projektu, spotkali się też z burmistrzem miasta. Gospodarze tradycyjnie pochwalili się zabytkami Badajoz jak również zorganizowali zawody kajakowe pod mostami rzeki Gwadiany. Zwiedziliśmy Meridę (zwaną „hiszpańskim Rzymem) a w czasie wolnym uczniowie wraz z goszczącymi ich rodzinami zwiedzili Sewillę i Caceres.
Ostatnim dwu mobilnościom zdalnym (zorganizowanym przez Bułgarię  i Włochy kolejno w kwietniu i maju 2021) z oczywistych powodów nie towarzyszyły już tak ogromne emocje jak w przypadku wcześniejszych podróży, niemniej jednak były one niezwykle istotne dla dokończenia działań projektowych. Bułgarska mobilność traktowała o działaniach łączących - “mostach” w sporcie oraz poruszała zagadnienie stosowania nowoczesnych technik i narzędzi informatycznych w edukacji. Z kolei spotkanie któremu przewodniczyła strona włoska pokazywało jakie niezwykłe i scalające “mosty” potrafi tworzyć muzyka i poruszało temat rozwoju kariery uczniów po ukończeniu przez nich szkoły średniej.


Projekt drugi Emotional and Entreprenurial Education in Vocational Training dedykowany był inteligencji emocjonalnej w kontaktach biznesowych i emocjom w kształceniu zawodowym a koordynowała go strona hiszpańska. Poza placówką madrycką - IES Luis Bunuel, Alcorcon/Madryt, partnerami PCKZiU byli: Pravno-Poslovna Skola z Niszu w Serbii, Liceul Tehnologic

z Targoviste w Rumunii, Lycee Jules Ferry z Montpellier we Francji, ITES G.B.Bodoni z Parmy we Włoszech oraz Liceo Scientifico Morandi w Finale Emilia we Włoszech.
Na przełomie listopada i grudnia 2018 uczniowie i nauczyciele spotkali się w Madrycie i rozmawiali m.in. o znaczeniu inteligencji emocjonalnej i jej wpływie na przedsiębiorczość. Poznawali sposoby radzenia sobie ze ze stresem w życiu zawodowym (terapia sztuką), wzięli udział w ceremonii otwarcia szkolnej sali przedsiębiorczości, która odbyła się z udziałem przedstawicieli hiszpańskiego wydziału edukacji. Nie zabrakło rzecz jasna czasu na zwiedzanie stolicy Hiszpanii.
Nad tym dlaczego emocje mają znaczenie w naszym rozwoju zawodowym zastanawiali się nauczyciele wszystkich krajów partnerskich na szkoleniowej mobilności w Wieliczce w lutym 2019r. Mieli oni okazję uczestniczyć w warsztatach psychologicznych oraz warsztatach muzykoterapii, zwiedzali zabytki Wieliczki, Krakowa i obóz hitlerowski Auschwitz-Birkenau.
W kwietniu tego samego roku nauczyciele szkół partnerskich spotkali się w Rumunii. Z ważniejszych działań tamtej szkoleniowej mobilności wspomnieć należy zajęcia pokazujące zachwianie równowagi w relacjach międzyludzkich (drama triangle) oraz dotyczące ograniczających przekonań (limiting beliefs). Obydwie formy zajęć prowadzone były przez szkolnego psychologa. Rumuni pokazali nam Targoviste, Brasova, zamek chłopski w Rasnovie oraz zamek w Bran.


W maju 2019 r.uczestnicy projektu wyjechali do Serbii i tam m.in. uczestniczyli w warsztatach przygotowujących do udziału w specjalnie zorganizowanych na głównym rynku miasta targach turystycznych. Celem tego wydarzenia było zaangażowanie uczniów w promowanie swojego kraju i stworzonej przez siebie firmy, reprezentującej charakterystyczny dla danego kraju produkt. Bardzo przydatny w tym kontekście okazał się wykład poświęcony tworzeniu planu biznesowego. Wszyscy uczestnicy projektu wzięli też udział w koncercie z okazji 25 lecia szkoły w Niszu, mieli również okazję zwiedzić miasto wraz z położonym na jego terenie obozem koncentracyjnym Crveni Krst, a koordynator projektu udzielił wywiadu dla telewizji serbskiej.
Pod znakiem zwiedzania odbywała się też kolejna mobilność w październiku 2019, tym razem w Montpellier na południu Francji. Poza ważnymi zabytkami urokliwego Montpellier widzieliśmy antyczne miasto Nimes oraz Aigues-Mortes, kiedyś jedyny śródziemnomorski port Francji. W ramach zajęć projektowych w szkole Jules Ferry uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w kontynuacji zajęć rozwijających emocjonalną inteligencję i przedsiębiorczość, brali też udział w warsztatach jogi i treningu bokserskim, co nauczyć ich miało radzenia sobie z emocjami i kształtowania odporności psychicznej, tak ważnej w pracy zawodowej.


Na kolejne spotkanie musieliśmy czekać dłużej, dopiero w marcu i kwietniu 2021 mogliśmy znów zobaczyć naszych przyjaciół projektowych i to jedynie na ekranach komputerów. Mobilność zorganizowana przez szkołę włoską skupiła się na kształtowaniu bardzo praktycznych umiejętności młodych ludzi - pisaniu CV i udziału w rozmowie kwalifikacyjnej o pracę. Młodzież w grupach tworzyła własne życiorysy/curriculum vitae oraz spotkała się z Paolo Lodi z Parmy, który na co dzień przeprowadza rozmowy z kandydatami do pracy we włoskich firmach Barilla (producent  makaronów) i Mulino Bianco (wytwórca ciastek). Uczniowie brali udział w szkoleniowym job interview a Paolo oceniał ich umiejętności. Przed mobilnością włoską uczniowie PCKZiU intensywnie pracowali na platformie Twinspace tworząc m.in. filmy wideo i prezentacje multimedialne do dwóch konkursów:  “European Emotions and Feelings in Times of Covid 19” (na temat radzenia sobie z emocjami i uczuciami doświadczanymi w związku z pandemią) oraz “Entrepreneurship in Times of Coronavirus (dotyczącego idei przedsiębiorczości w czasach pandemii, w nawiązaniu do własnych doświadczeń uczniów).  Laureatami  konkursu zostali:
konkurs na film - I miejsce uczniowie IVK Piotr Nowak I Tomasz Tomana , II miejsce Joanna Jeleń i Izabela Ignac z IIIA, III miejsce Arkadiusz Kozak z IIKP, IV miejsce Aleksandra Tomana i Zuzanna Chrzanowska z IITP.
konkurs na prezentację multimedialną - I miejsce Zuzanna Chrzanowska i Aleksandra Tomana z IITP, II miejsce Arkadiusz Kozak i Kuba Grabowski z IIKP oraz ex aequo Klaudia Turcza z IITG, a III miejsce Marta Pasek i Weronika Matoga z IIEP,


Źródło: PCKZiU

Ilość zdjęć w galerii: 8
Podziel się:
Zobacz więcej
MENU