Uczniowie Powiatowego Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Wieliczce biorą udział w projekcie „Laboratoria Ludzkości” realizowanym w ramach programu Erasmus+ we współpracy z czterema partnerskimi szkołami - Liceo Laura Bassi z Bolonii (Włochy), IES Salvador Gadea z Aldai/Walencja (Hiszpania), Colegio Hernandez z Villanueva de Castellon (Hiszpania) i Liceul Teoretic Bilingv Miguel de Cervantes z Bukaresztu (Rumunia).
Motywem przewodnim projektu jest człowieczeństwo w różnych jego odsłonach. I tak w czasie pobytu w Bolonii w listopadzie 2016 r. nasi uczniowie wspólnie z hiszpańskimi, włoskimi i rumuńskimi rówieśnikami odkrywali „człowieka jako istotę myślącą”: twórcę idei i norm społecznych, kreatora kultury materialnej i duchowej, kierującego się chęcią poznania prawdy i zrozumienia nurtujących go egzystencjalnych problemów.
Wyjazd do Villanueva de Castellon w kwietniu 2017 r. to „człowiek czujący”, przeżywający -świadome i nieświadome- emocje, targany pragnieniami i namiętnościami, ulegający nastojom. „Człowiek który posiada pasje”, ma ambicje i marzenia, stawia sobie cele i je realizuje - to z kolei temat przewodni pobytu w Bukareszcie zaplanowanego na październik 2017r.
Polskę nasi partnerzy odwiedzą w kwietniu 2018 r. i w cieniu Auschwitz przyglądać będą się bardziej wstydliwej i mrocznej stronie człowieczeństwa, z której jednak „człowiek-twórca własnego przeznaczenia” znajduje drogę wyjścia. Ostania mobilność to wyjazd do Aldai w czerwcu 2018 r.; będzie to spotkanie podsumowujące, które zakończy się stworzeniem „manifestu człowieczeństwa”.
Wszyscy uczniowie zakwalifikowani do udziału w projekcie na podstawie testu językowego i oceny ich postawy uczniowskiej od samego początku aktywnie biorą udział w działaniach realizujących założenia tego przedsięwzięcia, począwszy od konkursu na logo projektu, poprzez tworzenie rebusów ilustrujących hasła przewodnie poszczególnych mobilności, redagowanie gazetek, współredagowanie bloga projektu, czy też wreszcie dzielenie się wrażeniami z pobytu krajach partnerskich (Bolonii).
Na szczególną uwagę zasługuje ich zaangażowanie w stworzenie w szkole Klubu Hiszpańskiego prowadzonego przez koordynatorkę projektu panią Beatę Chla, mającego na celu propagowanie języka i kultury hiszpańskiej, co ma związek z faktem, iż „Laboratoria Ludzkości” to projekt prowadzony równolegle w dwóch językach: angielskim i hiszpańskim.
I choć nasi uczniowie są dopiero na początku Erasmusowej przygody, już teraz mówią że warto było się w nią włączyć; nie od dziś wiadomo bowiem że otwarcie się na nową kulturę i język rozwija kreatywność i samodzielność, wzbogaca umiejętności społeczne, podnosi samoocenę, motywuje do samorozwoju. Co oznacza to w szkolnej praktyce? Uczniowie zawierają międzynarodowe przyjaźnie, chętniej i szybciej uczą się języków obcych, są bardziej zaradni i samodzielni, łykają bakcyla podróżowania a nawet rozważają w przyszłości studia za granicą kraju. Także dla nauczycieli zaangażowanych w prace projektowe jest to niepowtarzalną okazja do spotkań i wymiany doświadczeń z pedagogami z innych krajów, wzbogacenia warsztatu pracy, poszerzenia kompetencji kulturowych i językowych.
(PCKZiU)